Hotelowy savoir-vivre

02 /04/ 2024

Uprzejmość i właściwe zachowanie w różnych sytuacjach są widocznymi symptomami klasy człowieka. Jednocześnie wiedza o tym, jak się zachować, dodaje pewności siebie i swobody. Choć na całym świecie obowiązują różne reguły i zasady, w hotelach są one uniwersalne. Dowiedz się, jak zachowywać się w hotelu, by czuć się dobrze i nie powodować dyskomfortu u siebie, obsługi hotelowej i innych gości.

Uprzejmość i kultura – pokaż swoją klasę!

Życzliwość to znak rozpoznawczy kulturalnych ludzi. Wchodząc do hotelu, nie zapominaj o niej! Obsługa hotelu jest tam po to, by pomóc Ci rozwiązać wszystkie napotkane przeszkody, odpowiedzieć na pytania i sprawić, byś czuł się dobrze w miejscu, w którym przebywasz. Traktowani z szacunkiem z pewnością wykażą się największym zaangażowaniem w obsługę i pomoc. Dobra, hotelowa obsługa jest zawsze cierpliwa i spokojna, także w rozmowach z nieokrzesanymi gośćmi, ale warto nie dołączać do tego grona i przyłączyć się do życzliwej uprzejmości, nawet jeśli masz gorszy dzień. Czerp pozytywną energię od ludzi, którzy nią emanują, a z pewnością taki dzień zmieni się na lepsze.
Pamiętaj, że obsługę hotelową możesz zapytać o wszystko, co dotyczy pobytu w hotelu. Są tam, żeby udzielić Ci wszelkich informacji. Mijając członków załogi hotelowej i innych gości, warto się uśmiechnąć czy przywitać.

Etykieta związana z posiłkami, czyli jak zachować się w restauracji hotelowej?

W restauracji hotelowej należy zachować zasady etykiety, podobne do tych, jakie obowiązują w każdej restauracji. Należy więc uszanować spokój innych, nie hałasować nadmiernie i zachowywać się życzliwie w stosunku do obsługi. Wątpliwości często budzi to, jak zachować się w restauracji podczas posiłków, podawanych w stylu szwedzkiego stołu. Tu przede wszystkim należy zachować zdrowy rozsądek. Choć apetyczne potrawy kuszą, nie da się zjeść wszystkiego, a przy dużym wyborze, nawet spróbowanie każdej potrawy jest niemożliwe. Wybierając, jedzenie mierz siły na zamiary. Nie należy tworzyć kopców jedzenia na talerzu. Weź tyle, ile zjesz. Jeśli będziesz miał/a ochotę na ciastko czy kawę, możesz podejść znowu do bufetu. Warto też pamiętać o zachowaniu porządku na stole i wokół niego. Jeśli w restauracji jest na stole materiałowa serwetka, ułóż ją na kolanach. Po zakończonym posiłku pozostaw naczynia na miejscu. Nie składaj ich w stosy. Obsługa poradzi sobie z tym sama. Nie wynoś jedzenia z restauracji. Nie należy też wnosić jedzenia do restauracji – tu wyjątkiem jest jedzenie dla niemowląt, które, jak wiadomo, potrzebują specjalnych posiłków.

Jak zachować się w pokoju hotelowym w czasie pobytu i przy jego zakończeniu?

Przebywając w pokoju hotelowym, należy dbać o jego stan i pamiętać, że jest on udostępniony do użytkowania, a rzeczy, które się w nim znajdują, należą do hotelu. Nie wolno ich niszczyć. W pokojach hotelowych obowiązuje cisza nocna po godzinie 22. Należy jej przestrzegać, zwłaszcza że ściany w hotelu często są na tyle cienkie, że hałas z sąsiednich pokojów może przeszkadzać innym gościom. Warto też pamiętać, by nie hałasować na balkonie lub tarasie, o ile pokój jest w nie wyposażony. Po prostu należy tu także zachować uprzejmość i życzliwość wobec innych gości, by wszyscy mogli spędzić spokojny czas na wypoczynku. 
Wiele wątpliwości budzi kwestia wymeldowania się i tego, w jakim stanie zostawić pokój po swoim pobycie. Najlepszą wskazówką jest to, by pokój wyglądał możliwie tak, jak go zastałeś/aś przy wprowadzaniu się do niego. W większości hoteli mini bar jest dodatkowo płatny i warto o tym pamiętać.

Zasady hotelowego savoir-vivre na basenie i w SPA

Wybierając się na basen lub do SPA przede wszystkim należy przestrzegać regulaminu tych miejsc. Najważniejsze jego punkty są najczęściej widoczne na tablicach informacyjnych. Ogólne zasady dotyczą tego, by dbając o swój wypoczynek, nie zakłócać innym relaksu. Na basenie hotelowym nie powinno się rezerwować leżaków, kładąc na nich ręczniki i blokując innym dostęp do nich. Należy pilnować dzieci, by nie przeszkadzały innym gościom. Jeśli masz ochotę posłuchać muzyki nad basenem – użyj słuchawek, a nie głośnika. 
W SPA czy na siłowni przestrzegaj reguł tam panujących. Jeśli czegokolwiek nie jesteś pewny/a – poproś o pomoc pracowników obsługi.

Co można zabrać z hotelu, a czego absolutnie się nie powinno?

Generalna zasada mówi, że z hotelu nie można wynosić sprzętu i wyposażenia. Hotel udostępnia je do wykorzystania w czasie pobytu, ale nie daje na zawsze. Oczywiście w różnych hotelach w tym zakresie są odmienne zasady, ale generalnie należy pamiętać, że zabrać można jedynie rzeczy jednorazowego użytku, jak:

szampony, odżywki czy mydełka w miniaturowych opakowaniach;

  • jednorazowe czepki kąpielowe;
  • jednorazowe kapcie;
  • zestawy naprawcze – z igłą i nitką;
  • jednorazowe zestawy do czyszczenia butów.

Są to rzeczy, które raz otwarte, nie przydadzą się już innym gościom i możesz je ze sobą zabrać. Są przeznaczone do zużycia. 
Nie wolno zabierać stałego wyposażenia pokoju hotelowego, jak szklanki, kubki, papierośnice, suszarki do włosów, czajniki elektryczne, szlafroki czy ręczniki – zwłaszcza te ostatnie są częstym obiektem kradzieży.

Komu zostawić napiwek hotelowy?

Pozostawienie napiwków obsłudze hotelowej zależy od Twojej dobrej woli. To nie obowiązek, ale miły gest, świadczący o Twoim zadowoleniu z poziomu świadczonych usług. Warto to robić, by docenić pracę osób, które wykonują ją dla Ciebie. Komu zostawić napiwek hotelowy? W restauracji – kelnerom, obsługującym Twój stolik. Możesz też wręczyć napiwek paniom pokojowym, które codziennie dbają o czystość w Twoim pokoju. Wystarczy, że położysz pieniądze w widocznym miejscu. Napiwek warto też wręczyć odźwiernemu, bagażowemu czy konsjerżowi. 
Wątpliwości może budzić wysokość kwoty. Ile powinien wynosić napiwek? Wiele zależy od klasy hotelu, ale też Twoich możliwości. W restauracji wysokość napiwku nie powinna być niższa niż 10% wartości rachunku. Górna granica nie istnieje. Lepiej dać więcej niż mniej. Napiwki to nie sposób na pozbycie się drobnych, ale wyraz docenienia pracy obsługi hotelowej.

Stosowanie zasad etykiety hotelowej przynosi korzyści wszystkim – Tobie, innym gościom i obsłudze. Warto więc wiedzieć, jak zachować się w hotelu w każdej sytuacji, by czas tu spędzony był jak najbardziej komfortowy.

Pokaż na mapie
Newsletter

Всегда будьте в курсе последних акций и событий!

Для предоставления услуг на самом высоком уровне Сайт использует файлы cookie, сохраняемые в памяти браузера. Подробную информацию о целях их использования, включая обработку данных об активности пользователей и персонализации рекламы, а также о возможности изменения настроек файлов cookie, можно найти в политике конфиденциальности.
Нажимая кнопку ПРИНЯТЬ ВСЕ, вы соглашаетесь на использование технологий, таких как файлы cookie, и обработку KONCEPT 2000+ Sp. z o.o. sp.k., Komitetu Obrony Robotników 24, 02-148, Warszawa ваших личных данных, собранных в Интернете, таких как IP-адреса и идентификаторы файлов cookie, в аналитических и маркетинговых целях ( в том числе для автоматического соответствия рекламных объявлений вашим интересам, измерения их эффективности и обработки пользовательских данных в аналитических целях). Вы можете изменить настройки файлов cookie и подробные настройки согласия в настройках.

Управление настройками конфиденциальности
Необходимые файлы cookie

Файлы cookie, необходимые для работы сервисов, доступных на веб-сайте, позволяющих просматривать предложения или осуществлять бронирование, поддерживают механизмы безопасности, включая: аутентификацию пользователя и обнаружение мошенничества. Эти файлы необходимы для правильного функционирования сайта. Они не требуют вашего согласия.

Аналитические файлы cookie

Файлы cookie, позволяющие собирать информацию о том, как пользователь использует веб-сайт, чтобы оптимизировать его функционирование и адаптировать его к ожиданиям пользователя. Соглашаясь на использование этих файлов cookie, вы даете согласие на обработку данных о вашей активности на сайте в аналитических целях.

Маркетинговые файлы cookie

Файлы cookie, которые позволяют отображать маркетинговый контент с учетом предпочтений пользователя и отправлять уведомления о маркетинговых предложениях, соответствующих его интересам, включая информацию о деятельности пользователя, продуктах и ​​услугах администратора сайта и третьих лиц. Согласие на использование этих файлов cookie означает, что ваши данные могут использоваться для персонализации рекламы и анализа эффективности наших рекламных кампаний.

Ваши настройки еще не сохранены